Zawieszenie

Stan zawieszenia naszego samochodu ma decydujący wpływ na utrzymanie toru jazdy oraz skuteczność hamowania. O niesprawności elementów układu zawieszenia tj. wahaczy, amortyzatorów, sprężyn, resorów, licznych połączeń metalowo-gumowych informują kierowcę stuki i niestabilny tor jazdy, wynoszenie na zakrętach. Niesprawne elementy zawieszenia w znacznym stopniu ograniczają bezpieczeństwo eksploatacji auta. Firma CNF dokonuje kompleksowego sprawdzenia, obsługi i wymiany elementów zawieszenia.

Amortyzatory w samochodzie spełniają bardzo ważną funkcję. Mają za zadanie utrzymanie ciągłego kontaktu koła z podłożem oraz zapobiegają nadmiernemu kołysaniu się samochodu w trakcie jazdy w szczególności na zakrętach, podczas gwałtownej zmiany kierunku jazdy oraz przy hamowaniu. Bardzo ważnym zadaniem amortyzatorów jest również zapewnienie komfortu jazdy podróżującym. Niestety te zadania o których wspomnieliśmy wymagają od amortyzatorów dwóch przeciwstawnych cech. Dobrą przyczepność kół oraz stabilność na zakrętach dają nam amortyzatory twarde, natomiast komfort i wygodę amortyzatory miękkie. Z tego powodu producenci amortyzatorów w seryjnie produkowanych samochodach instalują amortyzatory o charakterystyce mieszanej. Dla bardziej wymagających użytkowników (mam tu głównie na myśli właścicieli samochodów sportowych) niezbędne jest zamontowanie amortyzatorów do jazdy sportowej.

Należy pamiętać że zużyty amortyzator to podwyższone ryzyko wypadku . Zużyte amortyzatory drastycznie obniżają utrzymanie stałego kontaktu kół z nawierzchnią i powodują chwilowe odrywanie się kół od jezdni. W wyniku tego zjawiska droga hamowania wydłuża się do 30 %. Samochód zaczyna się również kołysać w trakcie jazdy i bardzo łatwo może wpaść w poślizg szczególnie przy nie korzystnych warunkach drogowych takich jak deszcz, nierówności itp.

Nadmiernie zużyte amortyzatory mają również nie korzystny wpływ na nasze zawieszenie i w wyniku nadmiernych drgań powodują przyśpieszone zużycie pozostałych podzespołów zawieszenia (końcówki drążków, sworznie wahaczy, łączniki stabilizatorów itp.) oraz powodują ząbkowanie opon. Niestety użytkując na co dzień nasz samochód na ogół nie odczuwamy pogorszającego się stanu naszych amortyzatorów ponieważ przyzwyczajamy się do sposobu w jaki porusza się nasz samochód. Bardzo ważne jest żeby okresowo co 20 – 30 tysięcy kilometrów kontrolować zużycie amortyzatorów na stacji diagnostycznej. Jeżeli amortyzator ma zużycie powyżej 30 % lub różnica w sprawności amortyzatorów na jednej osi przekracza 15% należy niezwłocznie wymienić amortyzatory na danej osi. Najprostszym domowym sposobem sprawdzenia amortyzatorów to skontrolowanie czy nie ma widocznych wycieków z ich wnętrza. Trwałość amortyzatorów uzależniona jest w dużej mierze od producenta, dróg po jakich się poruszamy oraz stanu technicznego pozostałych elementów zawieszenia.

Sprężyny samochodowe Zarówno w konstrukcji konwencjonalnej zawieszenia (z dwoma wahaczami ), jak też w konstrukcji kolumnowej typu McPherson stosuje się różnego typu sprężyny śrubowe, naciskowe (walcowe, stożkowe, baryłkowe, itp.). Do zamontowania w kolumnach McPherson przewidziano sprężyny śrubowe naciskowe. Jednak nie wszystkie rodzaje sprężyn interesują producentów samochodów osobowych. Na możliwość zastosowania poszczególnego rodzaju sprężyn składa się wiele czynników.

Do najważniejszych możemy zaliczyć:

- rodzaj materiału

- przekrój pręta

- sztywność

- możliwość tłumienia drgań

- wytrzymałość itd.

Najczęściej spotykanym rodzajem sprężyn w samochodach osobowych są sprężyny walcowe.

Wahacz stosowany jest w motoryzacji. Jest to element zawieszenia najczęściej odizolowany sinenblokami ( tulejami metalowo-gumowymi ) w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nawierzchni po której pojazd się porusza.

Zawieszenie kolumnowe ze sprężynami śrubowymi ma znaczną wysokość, ale pozostawiają dużo miejsca pomiędzy kolumnami i umożliwiają jednocześnie skręt kół kierowanych (w tym przypadku nazywane zawieszeniem McPhersona). Idea projektu McPhersona polegała na dużym uproszczeniu budowy zawieszenia. Jeden podzespół funkcjonuje przy prowadzeniu, resorowaniu i tłumieniu drgań koła jezdnego.

Na rysunku przedstawiono przekrój przedniego zawieszenia typu McPherson.

1. Amortyzator

2. Ramię zwrotnicy

3. Półoś napędowa

4. Wspornik dolnego wahacza

5. Wahacz dolny

6. Oś przegubu wahacza dolnego

7. Przegub kulowy wahacza

8. Zwrotnica

9. Elastyczne zamocowanie kolumny do nadwozia

10. Górna półka sprężyny

11. Tłoczysko amortyzatora

12. Sprężyna zawieszenia

ZAREZERWUJ TERMIN

Wybierz dogodny dla Ciebie termin i zarezerwuj go w jednym z naszych warsztatów.

Używamy plików cookies Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług .
Korzystanie z niniejszej witryny internetowej bez zmiany ustawień jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików Cookies. Zrozumiałem i akceptuję.
26 0.018002986907959