Naprawa ogumienia

Opony są jednym z elementów pojazdów szczególnie narażonych na uszkodzenia ze względu na wysokie krawężniki, zły stan nawierzchni, wystające elementy karoserii. Naprawa opon jest uzasadniona nie tylko z powodów ekonomicznych, również ze względów ekologicznych. Przed przystąpieniem do naprawy oponę należy poddać szczegółowym oględzinom (klasyfikacji). Pozwala to na określenie uszkodzenia opony i dobór właściwych materiałów do naprawy.

Uszkodzenia opon można podzielić, ze względu na rodzaj uszkodzenia oraz na technologię naprawy i zastosowanie materiałów naprawczych:

- przebicie gwoździowe powoduje minimalne osłabienie konstrukcji opony i jedynym problemem jest utrzymanie ciśnienia w oponie, sama naprawa ma na celu uszczelnienie opony zarówno od wewnątrz jak i z zewnątrz

- rozcięcie jest wymiarowo większe i charakteryzuje się przecięciem elementów konstrukcyjnych opony, do naprawy używa się materiałów wzmocnionych kordami tekstylnymi lub stalowymi w zależności od konstrukcji opony

- ubytki (uszkodzenia) gumy w różnych częściach opony zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz opony, możliwe są do naprawienia w specjalistycznych warsztatach poprzez uzupełnienie ubytków

Naprawy uszkodzeń można podzielić na doraźne (wykonywane na drodze umożliwiającej dojazd do warsztatu) oraz trwałe, wykonane  w wyspecjalizowanych warsztatach. Naprawę doraźną wykonuje się poza warsztatem wulkanizacyjnym, bez demontażu opony z obręczy. Wielkość naprawianych uszkodzeń tą metodą jest niewielka. Wszystkie uszkodzenia  naprawiane doraźnie, muszą być powtórnie naprawione w warsztatach wulkanizacyjnych. Naprawa trwała nie tylko przywraca pierwotną sprawność oponie, ale dodatkowo powstrzymuje proces jej niszczenia w miejscu uszkodzenia.

KILKA PORAD

Łapiemy gumę, opona rozrywa się lub szybko uchodzi z niej powietrze. Przy drodze rosną drzewa, a ruch jest intensywny. Powstaje duże ryzyko kolizji o tragicznych skutkach. Na szczęście to nie zdarza nam się często, ale tym bardziej powinniśmy wiedzieć jak się zachować aby uniknąć konsekwencji błędnych reakcji. Według danych statystycznych służb drogowych w USA przyczyną wielu wypadków jest nagła utrata ciśnienia w oponie. Zanim poradzimy co robić, gdy „złapiemy gumę”

– kilka rad dotyczących właściwej eksploatacji opon, czyli: jak zminimalizować ryzyko wystąpienia awarii opony.

Jak uniknąć awarii opony...

- Kontroluj ciśnienie powietrza regularnie raz w tygodniu (szczególnie przed dłuższymi podróżami). Pomiaru dokonujemy zawsze na zimnym kole i pamiętamy również o kole zapasowym. Utrzymuj poprawne ciśnienie – zgodnie z wartościami podawanymi przez producenta samochodu

- Dostosuj ciśnienie do obciążenia samochodu – jeżeli samochodem podróżują 4 osoby + bagaż, ciśnienie powietrza w oponach powinno być wyższe. Jeżeli nie pamiętasz ciśnienia zalecanego przez producenta samochodu – poszukaj tabliczki z informacją, większość samochodów posiada ją na nadwoziu i jest ona widoczna po otwarciu drzwi kierowcy.

- Zwróć uwagę na kapturki zabezpieczające zawory przed kurzem i brudem, jeżeli stwierdzisz ich brak na zaworach – uzupełnij je. Igła zaworka powinna być chroniona przed czynnikami zewnętrznymi, aby uniknąć niepożądanych ubytków powietrza w oponach.Pęknięcie opony podczas jazdy (lub nagły ubytek powietrza w oponie)

Prowadzenie samochodu znacznie utrudnione z powodu mocnego „ściągania” auta na jedną stronę.

Uszkodzenie opony. Rozszczelnienie wywołane przebiciem opony, jej rozerwaniem lub uszkodzeniem zaworu. W konsekwencji następuje zniszczenie struktury opony uniemożliwiające jej dalszą eksploatację. Przebicie może być wynikiem najechania na ostry przedmiot, rozerwanie natomiast najczęściej jest spowodowane niewłaściwym ciśnieniem powietrza w oponie.

Bezpieczne opanowanie pojazdu aż do jego zatrzymania:

Najważniejszym czynnikiem decydującym o stopniu zagrożenia podczas rozerwania opony w trakcie jazdy jest prędkość samochodu. Im wolniej jedziesz tym łatwiej jest opanować samochód i bezpiecznie go zatrzymać.

W wypadku uszkodzenia jednej z opon tylnych należy zwalniać lekko naciskając pedał hamulca, aby nie dopuścić do zablokowania kół. Jednak w przypadku uszkodzenia opony przedniej, szczególnie w samochodach z napędem na przód, utrzymanie kontroli nad pojazdem staje się ekstremalnie trudne.

Aby uniknąć poważnej kolizji radzimy spróbować postępować według poniższych wskazówek:

- Trzymaj kierownicę mocno, aby nie pozwolić samochodowi na zmianę kierunku jazdy

- Zdejmij nogę z pedału gazu, nie naciskaj również pedału hamulca

- Użyj hamulca ręcznego uważając jednak, by nie zablokować kół (z racji działania hamulca ręcznego wyłącznie na tylne koła można go bezpiecznie użyć do wytracania prędkości)

- Użyj hamowania silnikiem redukując biegi

- Delikatnie użyj pedału hamulca dopiero, gdy prędkość spadnie do ok. 25 km/h

- Zatrzymaj auto w bezpiecznym miejscu, aby nie utrudniać ruchu na drodze

Po zatrzymaniu pojazdu można przystąpić do wymiany koła na zapasowe lub wezwać pomoc. Oczywiście w sytuacji zagrożenia powyższe czynności należy wykonywać bardzo sprawnie i niejako automatycznie, dlatego radzimy spróbować przećwiczyć te manewry na bezpiecznym odcinku nieuczęszczanej drogi.

ZAREZERWUJ TERMIN

Wybierz dogodny dla Ciebie termin i zarezerwuj go w jednym z naszych warsztatów.

Używamy plików cookies Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług .
Korzystanie z niniejszej witryny internetowej bez zmiany ustawień jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików Cookies. Zrozumiałem i akceptuję.
26 0.018081903457642