Hamulce

Układ hamulcowy pojazdu to wszystkie elementy mające na celu zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu (a także utrzymanie go w miejscu np. na pochyłości). Hamulce w pojeździe samochodowym są najważniejszym, wpływającym bezpośrednio na bezpieczeństwo elementem. Dlatego dbałość o stan całego układu hamulcowego jest bezwzględnie konieczny. W firmie CNF dokonamy przeglądu, konserwacji a także naprawy hamulców w Państwa samochodach.

Samochód zgodnie z przepisami musi być wyposażony w dwa układy hamulcowe:

- podstawowy (roboczy) – uruchamiany nogą poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Hamowanie odbywa się tylko w czasie gdy hamulec jest naciskany (układ monostabilny)

- dodatkowy (awaryjny; potocznie: ręczny) – hamulec ten służy głównie jako hamulec postojowy w celu zabezpieczenia pojazdu przed zjechaniem z miejsca postoju. W razie awarii hamulca podstawowego ma on za zadanie awaryjne wyhamowanie pojazdu. Hamulec awaryjny jest aktywowany, w zależności od rozwiązania, ręką lub nogą. Działa on od momentu włączenia aż do momentu jego wyłączenia (układ bistabilny).

Podstawowy układ hamulcowy w samochodzie osobowym najczęściej działa na zasadzie prasy hydraulicznej. Kierowca naciskając pedał hamulca tłoczy płyn nieściśliwy w układzie hydraulicznym do tłoków znajdujących się w cylindrach hamulców kół. Tłoki w hamulcach kół przednich mają większą powierzchnię niż tłoki w tylnych hamulcach. Dzięki temu siła hamowania kół przednich jest większa niż tylnych. Największą zaletą hydraulicznego układu hamulcowego jest to, że siła hamowania jest rozkładana równo na koło prawe i lewe tzn. koła każdej osi są hamowane z taką samą siłą (czego nie zapewniały stosowane wcześniej układy cięgien). Hamulec hydrauliczny jest najczęściej wspomagany układem wspomagania zasilanym podciśnieniem z układu dolotowego silnika. W przypadku zatrzymania się silnika wspomaganie przestaje działać. Przy niedziałającym wspomaganiu w samochodzie osobowym kierowca najczęściej nadal jest w stanie hamować hamulcem podstawowym. Wymaga to większej siły ale jest możliwe.

W laboratoriach opracowuje się systemy hamulcowe oparte na siłownikach elektrycznych wsparte układami elektronicznymi.

W układzie hydraulicznym stosuje się zwykle dwa obwody hamulcowe. W razie awarii jednego z nich (np. wskutek przerwania przewodu hamulcowego) drugi ma umożliwić awaryjne wyhamowanie pojazdu. Najczęściej jeden obwód hamuje kołem przednim prawym i tylnym lewym a drugi pozostałymi dwoma kołami.

Często w prostych układach (bez ABS czy systemów kontroli trakcji) stosuje się korektor siły hamowania zmniejszający siłę hamowania kół tylnych gdy nacisk na koła tylne jest mniejszy.

Jednym z elementów układu hamowania jest pompa hamulcowa. Ma ona dwie sekcje (dwa tłoki w dwóch oddzielnych cylindrach) dla dwóch obwodów hamowania. Na pompie hamulcowej umieszczony jest zbiornik z płynem hamulcowym. W trakcie hamowania klocki hamulcowe ścierają się. Im bardziej klocki są zużyte tym bardziej są wysunięte tłoki w zaciskach hamulcowych. To z kolei powoduje zwiększenie pojemności układu hamulcowego i spadek poziomu płynu w zbiorniczku z płynem hamulcowym. Jest to zjawisko prawidłowe. Poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku spada w miarę zużywania się klocków. Na podstawie poziomu płynu można szacować stan klocków, pod warunkiem, że płyn nie był uzupełniany. W nowych samochodach w zbiorniczku hamulcowym stosuje się czujnik poziomu cieczy. Czujnik ten uruchamia lampkę ostrzegawczą. Jeśli lampka zapali się w czasie jazdy, ale od czasu do czasu gaśnie to najprawdopodobniej klocki są mocno zużyte i trzeba je wymienić. Druga możliwością jest uszkodzony przewód hamulcowy. Wtedy pozostaje hamowanie jednym obwodem i zatrzymanie pojazdu w bezpiecznym miejscu. Trzeba pamiętać, że lampka sygnalizująca niski poziom płynu jest często uruchamiana także, przez zaciągnięcie hamulca awaryjnego.

Czasem stosuje się w klockach specjalną warstwę okładziny, która wydaje głośny pisk. Warstwa ta jest umieszczona w ostatniej części okładziny. Daje to efekt taki, że zużyte klocki piszczą zanim uszkodzeniu ulegną tarcze. Ostatnim sygnałem, że trzeba wymienić klocki jest hałas wydawany przez metalowe elementy całkowicie zużytych klocków trących o tarczę.

PRZYKŁADOWY OPIS WYMIANY TARCZ I KLOCKÓW HAMULCOWYCH :

Tarcze hamulcowe i/lub okładziny hamulcowe (klocki) osiągnęły dopuszczalne granice zużycia. Przed rozpoczęciem naprawy hamulców należy sprawdzić wszystkie istotne części układu hamulcowego, osi i hydrauliki. Uszkodzone części należy koniecznie wymienić.

 

 


Po demontażu starej tarczy hamulcowej powierzchnia montażowa, jak również krawędzie piasty, muszą zostać oczyszczone odpowiednimi narzędziami (np. szczotką drucianą, papierem ściernym, szczotką rotacyjną). Zacisk hamulcowy, który jest jeszcze połączony z układem hydraulicznym, należy unieruchomić tak, żeby nie naciągał wężyków hamulcowych.

 

 

Oczyszczoną ze rdzy, metalicznie lśniącą powierzchnię montażową należy przemyć preparatem do czyszczenia hamulców. Zaleca się sprawdzenie oczyszczonej piasty koła, pod kątem ewentualnych odchyleń ruchu obrotowego od płaszczyzny obrotu przy pomocy odpowiedniego narzędzia pomiarowego (czujnika zegarowego ze statywem).

 

 

Oczyścić szybiki wymontowanego zacisku hamulcowego, zależnie od ich konstrukcji, z rdzy przy pomocy szczotki drucianej lub pilnika do zacisków hamulcowych. Sprawdzić wzrokowo czy wspornik nie jest uszkodzony.

 

 

 

Oczyszczone powierzchnie prowadzące zacisków hamulcowych należy nasmarować nie przewodzącą prądu elektrycznego, odporną na wysokie temperatury i nie zawierającą składników stałych (metali) pastą.

 

 

 

Unieruchomić nową tarczę hamulcową na piaście koła i zależnie od konstrukcji i systemu, przymocować ją śrubami mocującymi. Zalecamy pomiar nowych tarcz hamulcowych, pod kątem ich obustronnego "bicia" w pojeździe, około 15 mm poniżej maksymalnego promienia tarczy, za pomocą specjalnego czujnika zegarowego .Optymalnie pomiar powinno się przeprowadzać na prawidłowo zamontowanym kole.

 

 

Cofnięcie tłoka hamulcowego powinno przebiegać przy pomocy odpowiednich narzędzi, zapobiegających wygięciu lub skręceniu tłoka. Warto zwrócić uwagę na różne rodzaje zacisków, względnie układów hamulcowych, używać specjalistycznych narzędzi oraz zastosować się do zaleceń producenta.

 

 

Smarowanie jest bezwzględnie konieczne w strefie punktów montażowych klocka w szybikach zacisków hamulcowych. Podczas wszystkich etapów naprawy należy uważać na momenty obrotowe śrub trzymających koło oraz stosować się do zaleceń producentów pojazdów i układów hamulcowych. Zbyt duże różnice w sile przykręcenia śrub mogą spowodować nadmierne ścieranie tarcz lub zniekształcenie ich powierzchni.

ZAREZERWUJ TERMIN

Wybierz dogodny dla Ciebie termin i zarezerwuj go w jednym z naszych warsztatów.

Używamy plików cookies Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług .
Korzystanie z niniejszej witryny internetowej bez zmiany ustawień jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików Cookies. Zrozumiałem i akceptuję.
23 0.030559062957764